Jom Singgah Sini =)

Monday 24 February 2014

[Menarik] Khasiat Durian, Si Raja Buah Yang Tidak Kita Ketahui =D

Durian merupakan buah-buahan yang amat digemari ramai berikutan rasanya yang manis dan lazat..Walaubagaimana pun, di sebalik teksturnya yang lembut dan aromanya yang menggoda, si raja buah ini sebenarnya mempunyai khasiat yang banyak untuk kesihatan..Nak tahu dengan lebih lanjut, meh usha kat bawah ni..


Meningkatkan Imuniti 

Buah durian kaya akan kandungan vitamin C, menyediakan sekitar 33 % dari dari keperluan vitamin C harian. Makanan yang kaya dengan vitamin C ini membantu tubuh mengembangkan ketahanan terhadap agen infeksi dan radikal bebas berbahaya. 

Menyembuhkan Anemia 

Durian mengandungi folat yang diperlukan untuk memproduksi sel darah dan meningkatkan aliran energi baru. Justeru durian dikenal pasti membantu untuk menyembuh dan mencegah anemia. Durian juga mengandungi logam tembaga dan besi, penting dalam meningkatkan produksi darah. 

Meningkatkan Kesihatan Tulang 

Durian mengandungi kalsium yang baik untuk meningkatkan kepadatan tulang. Durian juga mengandungi kalium dalam jumlah tinggi. Kalium diperlukan untuk menjaga kesihatan tulang. Kalium menyeimbangkan sodium dan dengan demikian mengurangkan hilangnya kalsium melalui ginjal. Oleh itu durian membantu meningkatkan kesihatan tulang dan mencegah osteoporosis. 

Meningkatkan Kualiti Tidur 

Tryptophan (jenis asam amino esensial) dalam durian membantu menghasilkan serotonin dan melatonin dalam tubuh. Dua jenis neurotransmiter ini membantu meningkatkan kesihatan hati, meredakan stres dan sakit kepala. 

Menjaga Tekanan Darah 

Buah durian mengandungi kalium dalam jumlah tinggi. Kalium diperlukan untuk menjaga jumlah natrium dan menyeimbangkan elektrolit. Oleh itu, pengambilan buah durian membantu mempertahankan tekanan darah dan mengurangkan risiko stroke atau serangan jantung. 

Meningkatkan Fungsi Pencernaan 

Isi buah durian yang lembutsangat kaya serat terbukti amat baik menjaga kesihatan pencernaan. Kecukupan serat penting untuk melindungi selaput lendir usus, mencegah sembelit, serta mengikat bahan kimia penyebab kanser di usus besar.

Sumber: OrangMuo

p/s: Nampak sedap pulak..Ngeee~~


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...