Jom Singgah Sini =)

Monday 20 February 2012

Iklan Bahaya Rokok Pada Bungkusan Rokok Di Seluruh Dunia..

Bagi korang yang perokok tegar tu, kalau korang perasan, mesti ada nota tentang bahaya menghisap rokok kat kotak rokok korang kan..Alaa, yang macam kat bawah ni..Ada tak?


Okay, bagi korang yang tak perasan tu, mungkin amaran tu hanya berbentuk tulisan semata-mata dan tidak menggambarkan keadaan sebenar akibat menghisap rokok macam yang ada sekarang ni..Untuk pengetahuan korang, penilaian terakhir yang telah dilakukan oleh United State Surgeon General, AS, menunjukkan ada 10 jenis kanser yang disebabkan oleh rokok. Mereka juga mendapati, lelaki yang merokok akan meninggal 13.2 tahun lebih muda berbanding mereka yang bukan perokok. Sedangkan wanita yang meokok akan meninggal 14.5 tahun lebih muda..


Disebabkan kajian tersebut, banyak negara sekarang ni mewajibkan iklan atau amaran bahaya rokok secara bergambar pada kotak-kotak rokok di negara mereka termasuklah kitq, Malaysia..Kalau nak tahu apa rupa amaran bahaya rokok bergambar kat negra lain, meh usha kat bawah ni..
























Macam mana? Ada rasa ngeri atau takut-takut ke? Kalau tak ada, korang memang hati kering, sanggup tanggung risiko..Agak sesuai dengan kata-kata Socrates -“False words are not evil in themselves, but they infect the soul with evil.”

p/s: Katakan "Tak Nak" pada rokok! =D



* Nak income lebih? Sertai Yoli sekarang! *



2 comments:

Unknown said...

pelik jugak perokok zaman sekarng.dah org bagi gambar mcm tu tp nk merokok lagi.tak fahamla..

shuttet said...

biasa la tu bro..janji sedap dapat telan asap ja, kesan masa panjang xhingat..hahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...