Jom Singgah Sini =)

Monday 24 October 2011

Ujian Pelanggaran Paling Pantas Di Dunia! *0*

"Bahaya wehhh bawak kereta laju-laju..Bawak slow-slow sudah laa, karang eksiden baru tahu"..Ayat ni mesti korang biasa dengar kan, kalau tak kawan-kawan korang yang cakap, mesti mak ayah korang atau sapa-sapa yang naik kereta dengan korang..Tapi rasa-rasa korang dengar tak cakap diorang?? Kalau yang dengar tu bagus lah, kalau yang dok degil tak mau dengar cakap tu boleh layan video kat bawah..Apa jadi kalau suka bawak kereta laju-laju..Harap lepas tengok nanti, boleh la pikiaq balik narhh =)

Ini merupakan gambaran saat genting di mana sebuah Ford Focus menghentam sebuah dinding konkrit pada kelajuan 120 mph (192 km/j) di dalam satu ujian pelanggaran paling pantas di dunia.


Pakar keselamatan lazimnya melakukan ujian pelanggaran hanya pada kelajuan 40 mph (64 km/j) di dalam menentukan tahap keselamatan sebuah produksi kereta.

Namun begitu, kita tertanya-tanya apakah akan terjadi jika pelanggaran berdepan (head-on) berlaku pada kelajuan tiga kali ganda kelajuan lazim yang digunakan di dalam penentuan tahap keselamatan sebuah kereta.

Hal ini membawa kepada satu ujian pelanggaran paling pantas dalam sejarah dunia. Ford Focus ini berubah kelajuan daripada 120 mph kepada 0 mph dalam sela masa 60 milli saat dan hasilnya...


Sebuah besi buruk yang tidak dikenali lagi rupa asal nya. Bayangkan jika anda berada di dalam kereta ini. Saksi kan video ekslusif ujian pelanggaran terpantas di dunia ini.


p/s: walau pun sekadar ujian pelanggaran, tapi kalau cara pemanduan kita tidak berhemah, alamat nya, jadi macam ni la jawab nya..


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...