Jom Singgah Sini =)

Saturday 19 April 2014

[Fenomena] Cili Spesies Terbaru Ini Adalah Yang Terpedas Di Dunia =D

Cili atau lada merupakan sejenis tumbuhan yang sering digunakan dalam masakan sebagai rempah yang berfungsi untuk memberikan rasa pada makanan dan memanaskan badan..Tetapi, tahukah anda terdapat sejenis spesies cili baru yang terpedas di dunia? Kalau nak tahu, meh usha kat bawah ni..

Sehingga baru-baru ini, spesies cili Trinidad Moruga Scorpion dikenali sebagai cili yan terpedas di dunia. Tetapi, menurut rekod Guinness Book of World Records pada bulan lalu, spesies lada baru yang dikenali sebagai Carolina Reaper yang telah ditanam oleh Ed Currie, seorang pengusaha di PuckerButt Lada Co. di South Carolina telah dinobatkan sebagai cili terpedas di dunia.

Kadar kepedasan purata cili ini adalah dalam lingkungan 1,569,300 unit Scoville (unit haba), seperti yang di uji oleh Winthrop University di South Carolina, kata pihak Guinness.

Walaubagaimana pun, menurut pihak Associated Press, kuasa kepedasan tertinggi dalam kumpulan cili yang di uji ini telah diberi kod yang dinamakan "HP22B", yang bermaksud "Higher Power, Pot No. 22, Plant B" yang mana ia mencecah sebanyak 2.2 juta unit Scoville.

Pada tahun lepas, Institut Tanaman Lada Chile di New Mexico State University telah menobatkan cili spesies Trinidad Moruga Scorpion sebagai cili paling pedas di dunia, dengan kepedasan minimum sebanyak 1.2 juta unit Scoville manakala kepedasan maximum individu sebanyak 2 juta unit Scoville. Kini, rekod berkenaan telah beralih kepada tumbuhan cili baru ini.


p/s: Rasa-rasa, korang berani tak nak cuba cili ni? =D

1 comment:

Unknown said...

rupa dia pun dah macam pperdass!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...