Jom Singgah Sini =)

Monday 21 April 2014

[Bongkar!!!] Pulau Poveglian: Pulau Paling Seram Di Dunia..

Apabila bercakap mengenai pulau, sudah tentu ramai yang mengaitkannya dengan kawasan-kawasan peranginan yang indah dengan pasir yang memutih..Namun, di pulau ini, berbeza dengan pulau-pulau lainnya, merupakan sebuah pulau yang paling seram di dunia..Nak tahu kenapa? Meh usha kat bawah ni..

Poveglian, sebuah pulau di Itali, adalah pulau yang mendapat jolokan sebagai pulau tang paling seram di dunia. Pulau itu dahulunya berfungsi sebagai tempat pembuangan orang-orang yang mengalami sakit jiwa. Pulau seram ini terletak di Tanjung Venice, dan dikhabarkan dihuni oleh bilangan hantu terbanyak di dunia. Sekitar 50 peratis debu dan tanah di pulau itu merupakan debu dan abu sisa pembakaran manusia yang terkorban disana.

Pulau Poveglian digunakan sebagai tempat pembuangan sejak abad ke-14 lagi, ketika itu untuk membuang tahanan. Pada abad ke-18, pulau itu kemudiannya digunakan sebagai tempat kuaratin bagi mereka yang mengalami masalah sakit jiwa. Tahun 1922, sebuah rumah sakit yang dilengkapi bilik kemudahan makmal dan wad didirikan disitu untuk tujuan rehabilitasi dan penempatan bagi mereka yang mengalami sakit jiwa. 

Namun, menurut cerita, para psikiatri dan petugas di rumah sakit itu sering menyeksa dengan kejam dan mengabaikan pesakit-pesakintya dan dikatakan sekitar 160 ribu orang telah meninggal di pulau tersebut. Pada saat penjelajahan, awal tahun 2000, mereka telah menemui sekitar 1.500 kerangka tengkorak manusia yang ditanam di dalam dinding batu dan tanah. 

Pengarah rumah sakit jiwa itu juga dikatakan telah meninggal akibat akibat membunuh diri dengan melompat dari bumbung . Khabar angin mengatakan bahawa ia kematiannya telah didorong oleh hantu yang telah menjadi mangsanya. Namun baru-baru ini, TravelChannel memberitakan bahawa pulau Poveglia dijual oleh pemerintah setempat, untuk membayar hutang negara yang semakin menimbun.


Sumber: IniKalilah

p/s: Kat Malaysia ada Pulau Jerejak..


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...