Jom Singgah Sini =)

Tuesday 4 February 2014

[Menarik] Pejabat Di Madrid Ini Membuatkan Pekerjanya Rasa Seperti Bekerja Di Dalam Hutan =D

Lazimnya, suasana pejabat yang hanya dikelilingi bangunan lain tanpa sebarang permandangan yang menarik sememangnya amat membosankan..Namun, berbeza dengan sebuah pejabat di Madrid ini yang dibina agar para pekerjanya dapat merasai suasana seperti bekerja di dalam hutan..Nak tahu dengan lebih lanjut, meh usha kat bawah ni..


Sebuah pejabat berbentuk tiub aerodinamik ini telah direka oleh seorang arkitek Sepanyol, Jose Selgas dan Lucia Cano, bagi membolehkan para pekerja merasa seolah-oleh mereka sedang bekerja di dalam hutan Sepanyol yang indah.

Separuh dari bangunan pejabat unik ini, yang direka khusus oleh dua orang arkitek ini untuk firma arkitek mereka, Selgascano, dibina di dalam tanah di sebuah hutan di luar Madrid. Ini bagi memastikan pejabat mereka kekal sejuk dan nyaman walaupun pada musim panas.

Tingkap-tingkap melengkung yang dibina di siling sepanjang pejabat dapat menghapuskan keperluan bagi penggunaan sebarang lampu pada waktu siang. Tingkap-tingkap ini juga boleh dibuka dan ditutup bagi mengekalkan pengaliran udara bersih di dalam pejabat. Separuh dari bangunan ini juga mempunyai dinding kaca yang terlindung sebagai tempat teduh untuk para pekerja dari cahaya matahari secara langsung.

Bangunan pejabat ini juga mempunyai lantai tenggelam sepanjang tingkap yang membolehkan para pekerja duduk searas pada paras mata dengan lantai hutan. Keadaan ini menampakkan suasana pejabat ini yang kelihatan santai untuk bekerja. Bayangkan anda bekerja di sebuah pejabat yang dikelilingi oleh hutan yang indah!


p/s: Dapat pejabat macam ni, hilang stress =D


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...