Jom Singgah Sini =)

Wednesday 29 January 2014

[Video] KURATAS: Robot Tempur Pertama Di Jepun Yang Boleh Dipandu =D

Bagi anda yang meminati anime fiksyen robot dari Jepun seperti Neon Genesis Evangelion, Gundam, Kurogane Linebarrels dan lain-lain lagi, sudah tentu anda terbayang untuk memiliki sebuah mesin robot yang boleh dipandu oleh manusia dan mudah untuk mengikut arahan..Kini, teknologi sebegitu telah wujud di Jepun apabila mereka berjaya mencipta sebuah robot yang diberi nama KURATAS..Nak tahu dengan lebih lanjut, meh usha kat bawah ni..



Prototaip robot yang digelar KURATAS ini merupakan robot tempur Jepun yang pertama boleh dipandu oleh seorang manusia. Robot ini juga dilengkapi dengan senjata yang mampu menembak 100 biji peluru sesaat dan bergerak pada kelajuan 10 km/j. Ia juga mempunyai sendi lengan yang sempurna bagi memudahkan pergerakan dan sistem senjata hanya akan diaktifkan apabila si pemandu tersenyum.

Kos pembinaan robot tempur ini menelan belanja sebanyak USD$1 Juta. Ia juga dilengkapi dengan teknologi sistem kawalan sensor pergerakan yang boleh dikawal oleh si pemandu yang berada di dalam kokpit atau dikawal menggunakan telefon pintar yang mempunyai 3G atau talian data yang pantas. 

Selain itu, robot tempur yang dilengkapi senjata berat ini juga boleh memuntahkan 6,000 butir peluru hanya dalam masa 1 minit. Ia juga boleh didapati dalam warna kelabu dan merah jambu.


Video:


p/s: Mungkin akan jadi senjata alaf baru suatu hari nanti..

* Nak income lebih? Sertai Yoli sekarang! *

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...