Jom Singgah Sini =)

Tuesday 28 May 2013

10 Majlis Perkahwinan Paling Mewah Di Dunia =D

Hidup secara berpasangan sudah menjadi lumrah dalam kehidupan manusia dan ia dieratkan lagi dengan ikatan perkahwinan yang sah..Selalunya, majlis perkahwinan ini hanya menjadi simbol ikatan atau penyatuan antara dua keluarga yang berlainan, namun kini, majlis perkahwinan turut menjadi lambang status sesebuah keluarga pasangan pengantin..Oleh itu, tidak hairanlah jika ada yang sanggup mengeluarkan belanja yang besar bagi menjayakan majlis perkahwinan mereka..Nak tahu pasangan pengantin mana yang mengadakan majlis perkahwinan dengan kos yang besar dan mewah, meh usha kat bawah ni..

1. Pasangan Anish Mittal dan Amit Bhatia
Perkahwinan Anish Mittal dan Amit Bhatia berlangsung pada tahun 2005 dan ia menelan kos sebanyak USD$60 juta. Pasangan itu menghabiskan masa bercuti di Paris, dan telah dijemput untuk sambutan kira-kira 1,000 orang. Dalam konsert pada majlis perkahwinan itu, mereka turut menjemput selebriti Hollywood, Kylie Minogue. Sepanjang majlis perkahwinan itu berlangsung, para tetamu telah meminum kira-kira 5,000 botol wain Château Mouton-Rothschild dan makan lebih daripada sepuluh kilogram telur ikan (caviar).

2. Pasangan Putera William dan Kate Middleton
Waris kepada takhta British, Putera William telah berkahwin dengan Kate Middleton pada tahun 2011. Belanja untuk majlis perkahwinan ini telah menelan belanja sebanyak USD$34 juta. Di majlis perkahwinan tersebut, ia telah dihadiri oleh kira-kira dua ribu orang kenamaan. Langkah-langkah keselamatan juga perlu diperketatkan sepanjang majlis itu berlangsung dan ia turut menelan belanja yang tinggi. Ibu bapa pengantin perempuan juga turut menghabiskan sejumlah wang yang banyak, tetapi tidak bercakap tentang hal itu, kerana bukan selalu anak perempuan mereka akan mendapat jodoh dengan seorang putera Raja.

3. Pasangan Andrei Melnichenko dan Aleksandra Nikolic
Tahun 2005 adalah sangat penting untuk sebuah perkahwinan mewah yang lain. Berkahwin dengan seorang ahli perniagaan Rusia, Andrei Melnichenko, yang sering berada dalam senarai Forbes, adalah pemilik kepada gelaran Ratu Cantik Yugoslavia, Aleksandra Nikolic. Majlis perkahwinan mereka turut menjemput beberapa selebriti Hollywood terkenal seperti Christina Aguilera, Whitney Houston, Enrique dan Julio Iglesias. Para selebriti ini telah dijemput khas bagi mengadakan persembahan dan mereka ini dibayar dengan bayaran yang amat tinggi . Untuk makanana dalam majlis perkahwinan itu pula, tukang masaknya adalah salah seorang chef yang paling terkenal di dunia iaitu Alain Ducasse. Perkahwinan itu dianggarkan menelan belanja sebanyak USD$30 juta.

4. Pasangan Kris Humphries dan Kim Kardashian
Sebelum majlis perkahwinannya berlangsung, Kim Kardashian sering mewawarkan pada media yang majlis  perkahwinannya akan termasuk dalam sejarah perkahwinan paling hebat di Amerika Syarikat. Kos bagi membeli cincin pengantin lelaki iaitu seorang pemain bola keranjang, Kris Humphries sahaja telah menelan belanja dalam USD$2 juta. Majlis perkahwinan mereka telah diadakan di sebuah khemah yang dihiasi dengan beribu-ribu genus wangi yang sering digunakan dalam majlis perkahwinan masyarakat Afrika, yang telah diletakkan di dalam sebuah pasu kristal. Tetamu perlu tiba dengan memakai kod pakaian yang telah di isu iaitu pakaian berwarna hitam atau putih. Majlis perkahwinan tersebut telah menelan belanja sebanyak USD$10 juta.

5. Pasangan Wayne Rooney dan Colleen McLoughlin
Tidak ketinggalan adalah majlis perkahwinan bintang penyerang bola sepak kelab "Manchester United", Wayne Rooney. Lazimnya, para pemain bertaraf bintang lebih cenderung untuk berkahwin dengan pelakon, penyanyi atau model pakaian dalam, tetapi Wayne telah mengambil teman wanita sewaktu zaman sekolahnya, Colleen McLoughlin sebagai isteri. Majlis perkahwinan itu berlangsung secara sederhana dan singkat, namun dengan penuh gaya, di mana mereka telah menerima hadiah sebanyak USD$8 juta. Walaubagaimana pun, pasangan muda tersebut meminta agar membelanjakan wang tersebut sebagai sumbangan kepada pertubuhan-pertubuhan amal.

6. Pasangan Marc Mezvinsky dan Chelsea Clinton
Majlis perkahwinan yang tersenarai ini adalah majlis perkahwinan anak perempuan bekas Presiden Amerika Syarikat, Bill Clinton. Chelsea Clinton telah melangsungkan perkahwinan dengan seorang pegawai bank, Marc Mezvinsky. Majlis perkahwinan ini keseluruhannya adalah sangat rahsia dan tidak didedahkan kepada umum. Pakaian pengantin telah ditempah dan di jahit oleh pereka pakaian, Vera Wang, dan hidangan yang dimasak dalam majlis perkahwinan telah menelan kos sebanyak USD$750,000. Keseluruhannya, majlis perkahwinan ini telah menelan belanja sebanyak USD$5 juta.

7. Pasangan David Gest dan Liza Minnelli
Pada tahun 2002, terdapat sebuah majlis perkahwinan yang lebih diingati berbanding pemberian Anugerah "Grammy". Perkahwinan ini adalah diantara bintang filem "Cabaret", Liza Minnelli dan penerbit filem, David Gest. Apa yang perlu diperhatikan dalam majlis perkahwinan ini adalah Elizabeth Taylor dan Michael Jackson di mana mereka telah menjadi pengapit buat para pengantin. Kek dalam majlis perkahwinan itu sahaja berharga dalam USD$40,000, dan semua kos persiapan lain yang bernilai kira-kira USD$3.5 juta, namun, kebahagiaan mereka tidak kekal lama - dalam setengah tahun selepas perkahwinan, mereka telah memfailkan proses perceraian.

8. Pasangan Paul McCartney dan Heather Mills
Pada tahun 2002, apabila berlangsungnya majlis perkahwinan antara Paul McCartney dan Heather Mills, para peminat mendakwa bahawa pengantin perempuan berkahwin dengan pemuzik tersebut hanyalah kerana ketamakan semata-mata, bukan kerana cinta. Majlis perkahwinan mereka telah diadakan dalam salah sebuah daripada istana-istana di Ireland. Antara tetamu yang dilihat hadir adalah Ringo Starr, dan muzik "The Beatles" yang dimainkan adalah dalam hit versi India. Kontrak perkahwinan tersebut tidak ditandatangani oleh pemuzik itu, dan kemudian menyesal apabila Heather dalam proses perceraian mereka menuntut sebahagian besar daripada harta pusaka suaminya itu.

9. Pasangan Arun Nayar dan Elizabeth Hurley
Pasangan pengantin, Elizabeth Hurley dan Arun Nayar telah meraikan majlis perkahwinan mereka selama 8 hari. Ia telah menelan kos sebanyak USD$2.5 juta. Pada mulanya, mereka telah berkahwin di salah sebuah daripada gereja-gereja di England, di mana Elizabeth dibawa ke hadapan paderi oleh penyanyi, Elton John, dan kemudiannya mereka melangsungkan perkahwinan mengikut tradisi masyarakat India. Beberapa orang kaya telah mengambil bahagian dalam menyediakan perkahwinan tersebut dengan meyamar sebagai Hurley. Ia adalah idea pengantin perempuan bagi mengurniakan poket "Kama Sutra".

10. Pasangan Tom Cruise dan Katie Holmes
Tom Cruise dan Katie Holmes pada majlis perkahwinan mereka telah membelanjakan kira-kira USD$2 juta. Para tetamu yang hadir pada majlis perkahwinan itu adalah selebriti seperti Jim Carrey, Jennifer Lopez dan keluarga David Beckham. Pengantin perempuan juga telah menganjurkan perkahwinan bagi Robert Armani, di mana bapa saudara yang mencipta pakaian untuk para pasangan.

p/s: Kalau aku nak kahwin esok, agak-agak berapa la kos nak kena tanggung ekk? =P

* Nak income lebih? Sertai Yoli sekarang! *

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...