Jom Singgah Sini =)

Thursday, 31 January 2013

[Video + Gambar] Sungai Berwarna Hijau Di Kanada =D

Lazimnya, air sungai yang bersih mestilah mempunyai air yang jernih, tidak berbau dan bebas dari segala kotoran dan sampah sarap..Namun, di Kanada, lain halnya apabila air di salah satu batang sungainya bertukar menjadi warna hijau..Nak tahu kenapa jadi macam tu, meh usha kat bawah ni..



Air di sebatang sungai yang terletak di Goldstream Park, Kanada telah bertukar menjadi warna hijau. Menurut pihak Jabatan Alam Sekitar tempatan, perubahan warna air sungai berkenaan telah di sebabkan oleh reaksi kimia yang dikenali sebagai "fluorescein". 

Mereka menyangka terdapat pihak tidak bertanggungjawab telah membuang bahan "fluorescein" ke dalam Sungai Goldstream sempena 'jenaka musim cuti', namun ia bukan lah bahan kimia yang berbahaya dan hidupan di sungai berkenaan masih lagi hidup seperti biasa.


Video:

p/s: Erkk, dah macam sungai toksik pulak..

* Nak income lebih? Sertai Yoli sekarang! *


2 comments:

::aMaD:: said...

gilo hijau benar.bercahaya lagik.dashyat

shuttet said...

agak-agak sungai ni glow in the dark tak? hahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...