Jom Singgah Sini =)

Tuesday, 7 February 2012

5 Kebaikan Makanan Pedas..

Makanan pedas bukan hanya dikaitkan dengan cili atau cabai sahaja..Rasa pedas ni juga boleh didapati daripada sumber-sumber yang lain contohnya macam lada hitam, kunyit dan merica..Bagi korang yang suka makanan pedas ni, baguslah tapi bagi diorang yang tak suka makanan pedas, lain pulak ceritanya..

Haa..bagi korang yang tak suka makanan pedas tu, baik korang cuba belajar makan makanan pedas mula dari sekarang sebab ada kebaikan tersembunyi yang korang tak tahu..Kalau nak tahu apa kebaikan makanan pedas ni, meh baca kat bawah ni =D



1. Menurunkan berat badan
Menurunkan berat badan. Siapapun pasti setuju, makanan apapun kalau diberi sambal pasti akan lebih menambat selera. Kalau boleh, makanan diet anda pun mesti nak kena ada sambal. Kalau hal ini boleh membuat anda boleh menikmati makanan sihat dengan lebih berselera, kenapa tidak? Lagipun, rasa pedas itu boleh meningkatkan metabolisme anda. Kajian menunjukkan bahawa bahan utama dalam cili, iaitu kapsaisin, memiliki efek termogenik yang boleh menyebabkan tubuh membakar kalori ketika mengunyah selama 20 minit.


2. Menyihatkan jantung
Menyehatkan jantung. Hasil kajian juga menunjukkan, budaya makan makanan pedas menyebabkan insiden serangan jantung dan stroke menjadi lebih rendah. Alasannya, cili merah boleh mengurangkan kesan dari kolesterol yang berat, sedangkan kapsaisin pula boleh melawan peradangan. Keduanya merupakan faktor risiko untuk masalah jantung.


3. Mencegah Kanser
Mencegah kanser. Menurut American Association for Cancer Research, kapsaisin juga memiliki kemampuan untuk membunuh beberapa sel kanser dan leukimia. Sedangkan kunyit, yang dijadikan bahan dalam kari dan mustard, boleh memperlambatkan proses penyebaran kanser dan pertumbuhan tumor. Untuk memberikan hasil semaksima mungkin, campurkan dengan lada hitam untuk menyerap kunyit 2.000 peratus lebih banyak.


4. Menurunkan Tekanan Darah
Menurunkan tekanan darah. Vitamin A dan C mampu menguatkan dinding otot jantung, sementara panas dari lada meningkatkan aliran darah ke seluruh tubuh. Kombinasi ini boleh menghasilkan sistem kardiovaskular yang lebih kuat.


5. Mengurangkan Stress
Mengurangkan stress. Makanan pedas boleh meningkatkan produksi hormon yang memberi rasa ketenangan, seperti serotonin. Hasilnya, makanan ini mampu membantu mengurangkan depresi dan stress.


p/s: aku tak minat makan pedas..Huhuhuhu


* Nak income lebih? Sertai Yoli sekarang! *

1 comment:

Noridah Abd Rahman said...

kalau makan makanan tak pedas tak berapa selera nak makan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...