Jom Singgah Sini =)

Tuesday 15 November 2011

Gempar! Bahan Paling Licin Yang Terhasil Daripada Tumbuhan Periuk Kera!

Haa..Kalau korang nak tahu, baru-baru ni, saintis dari Harvard telah menemui bahan yang paling licin daripada tumbuhan periuk kera..Kelicinan bahan ni dikatakan tidak akan ada satu benda pun yang boleh melekat kat bahan ni termasuk la semut..Dikhabarkan, kalau letak seekor semut atas cecair ni, bescaya semut tersebut akan mengelongsor jatuh kerana tidak dapat berjalan..Amacam? Hebat tak?


~ tumbuhan ni la yang digunakan dalam kajian diorang untuk menghasilkan bahan yang palin licin yang tak ada bahan lain dapat melekat ~

Mesti ada antara korang yang tertanya-tanya kenapa tumbuhan periuk kera yang menjadi pilihan kajian diorang? Sebab, cara tumbuhan tersebut yang unik dalam memerangkap mangsa dengan menggunakan perangkap yang licin menyebabkan mangsa nya tergelincir..Periuk kera juga dikaji bagi menghasilkan bahan anti-lekit..


Apa tujuan ia dicipta? Okay, aku nak tanya korang sikit..Korang pernah pakai sos yang dalam botol tu tak? Kalau pernah, apa yang akan berlaku time sos dalam botol tu dah nak habis? Mesti sisa-sisa sos tu melekat kat botol sos tu kan dan susah nak keluar, betul tak? So, itu lah tujuan asal cecair licin ni dicipta..Selepas ni, korang tak payah la nak membazir sos sebab dengan cecair tersebut, korang akan dapat menikmati sos korang sehingga ke titisan terakhir..




Video tentang kajian ni korang boleh layan kat New Scientists dan kat The Telegraph


p/s: aku ingat sabun je yang paling licin..hehehe =D


* dapatkan kereta idaman anda dengan Yoli *

3 comments:

akushairi said...
This comment has been removed by the author.
akushairi said...

info y sgt bagus

akushairi said...

info y sgt bagus

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...