Jom Singgah Sini =)

Monday 26 May 2014

5 Rahsia Yang Anda Tidak Pernah Tahu Mengenai Area-51..

Area-51 merupakan sebuah kawasan geografi yang terletak di Nevada, Amerika Syarikat yang turut dikenali dengan nama-nama lain seperti Dreamland, Watertown, The Ranch, Paradise Ranch, The Farm, The Box, Groom Lake dan macam-macam lagi..Tetapi, apa yang diketahui oleh masyarakat dunia umumnya, ia merupakan sebuah pangkalan tentera rahsia dan tempat menguji teknologi makhluk asing..Betulkah dakwaan tersebut? Kalau nak tahu, meh usha kat bawah ni..

1. Nama
Terdapat beberapa teori tentang bagaimana Area 51 mendapat namanya, dan yang paling popular adalah bahawa kemudahan itu bersempadan dengan Tapak Ujian Nevada (NTS). AEC menggunakan NTS sebagai tempat untuk menguji senjata bom nuklear. The NTS dipetakan sebagai grid kuasa dua yang bernombor dari satu kepada 30 (dengan beberapa yang ketinggalan). Area 51, manakala tidak sebahagian daripada grid ini, bersempadan dengan Area 15. Ramai yang mengatakan bahawa Area 51 mendapat namanya dengan dengan mengubah nombor 1 dan 5 dari kawasan jirannya.

2. Kerahsiaan
Walaupun dengan pendedahan maklumat, setiap orang di Area 51, sama ada tentera atau orang awam, mesti menandatangani dokumen sumpah kerahsiaan. Semua bangunan di kemudahan tersebut tidak mempunyai tingkap,  dan ia mencegah pekerja dan / atau pihak kontraktor daripada melihat perkara yang tidak berkaitan dengan tugas-tugas mereka sendiri di pangkalan - binaan secara bersegmen dan berpetak akan menjadi cara terbaik untuk menggambarkannya. Sesetengah orang yang pernah berkerja di sana mengatakan bahawa pasukan yang berbeza akan bekerja pada projek yang sama pada masa yang sama dan apabila mereka menguji pesawat rahsia, pegawai tinggi akan mengarahkan semua pekerja yang tidak terbabit untuk berada di dalam bangunan sehingga penerbangan ujian telah tamat dan pesawat itu kembali ke hangar.

3. F-117
Lockheed Have Blue merupakan sebuah pesawat pejuang stealth prototaip (model konsep yang lebih kecil daripada F-117 Nighthawk) yang mula-mula terbang di Groom pada bulan Disember 1977. Pada tahun 1978, Tentera Udara diberikan kontrak pembangunan skala penuh untuk F-117 untuk Lockheed Corporation's Advanced Development Projects . Pada 17 Januari 1981, pasukan ujian Lockheed di Area 51 menerima penghantaran penuh Pembangunan Skala (FSD) Prototaip pertama 79@780, yang ditetapkan YF-117A. Pada jam 06:05 pagi pada 18 Jun 198, Lockheed Skunk Works yang dipandu oleh juruterbang ujian perintis, Hal Farley menerbangkan YF-117A 79@780 dari landasan di Area 51.

4. JANET
Dianggarkan lebih 1,000 orang pergi dan balik dari Kawasan 51 pada setiap hari dan kaedah yang paling biasa adalah melalui perjalanan udara (dalam penerbangan JANET tidak bertanda) dari Las Vegas. Yang keduanya adalah menggunakan bas putih yang memungut pekerja tempatan dari Crystal Springs, Ash Springs dan Alamo. Walaupun anda hanya boleh melihat penerbangan JANET apabila mereka meninggalkan Las Vegas, bas putih yang membawa para pekerja ini boleh dilihat setiap pagi sekitar pukul 8:30 a.m, di mana ia akan masuk melalui pintu hadapan Area 51.

5. Bob Lazar

Robert Lazar telah mengejutkan dunia pada tahun 1987 apabila beliau telah muncul di televisyen dan mengaku telah menjadi sebahagian daripada satu operasi yang bekerja dengan teknologi asing. Beliau menyatakan bahawa kerajaan telah memiliki sekurang-kurangnya sembilan buah kapal angkasa makhluk asing di pangkalan yang dikenali sebagai S-4, yang tidak jauh dari Groom Lake. Kemudahan ini juga mempunyai gambar rajah menunjukkan UFO terbang beberapa kaki di atas tanah dengan kapsyen "Mereka disini!". Pihak EG & G telah mengupah beliau untuk membantu jurutera teknologi dalam menterbalikkan fungsi pesawat asing untuk digunakan dalam kenderaan tentera AS dan pengeluaran kuasa.

p/s: Entah apa sebenarnya yang disimpan dalam kawasan tu, kita sendiri pun tak tahu..

* Nak income lebih? Sertai Yoli sekarang! *

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...