Jom Singgah Sini =)

Monday 28 October 2013

[Gambar] Gaya Mewah Anak-Anak Pegawai Kerajaan Dalam Sambutan Pesta Sekolah Di China *0*

Pesta sekolah merupakan satu acara wajib yang selalu dijalankan oleh pihak sekolah terutamanya pada hujung tahun persekolahan, contohnya seperti majlis makan malam tahunan, majlis tari-menari dan lain-lain lagi..Sambutan pesta sekolah juga umpama memberi lesen kepada para pelajar untuk berpakaian anggun, cantik dan menawan sepanjang hari tersebut malah turut menjadi medan untuk menunjukkan kekayaan keluarga masing-masing dari segi berpakaian..

Hal yang sama turut berlaku di China dan melibatkan anak-anak pegawai kerajaan yang gah menunjukkan tahap kekuasaan dan kekayaan keluarga masing-masing di sebuah pesta sekolah..Nak tahu dengan lebih lanjut, meh usha kat bawah ni..


Kehidupan rakyat China yang merupakan sebuah negara di bawah pimpinan komunis kini tidak banyak berbeza dengan kehidupan Barat yang penuh dengan hedonisme. Apa yang dapat dilihat, gaya kehidupan golongan muda menjadi titik ukur yang paling tepat.

Budaya hedonisme juga dapat dilihat di sekolah-sekolah tinggi di China. Baru-baru ini, sebuah sekolah tinggi telah mengadakan sebuah acara pesta bagi para pelajarnya yang telah mencapai usia dewasa. Kebanyakkan para pelajar di sekolah ini terdiri dari anak-anak kepada Menteri dan pegawai kerajaan pemerintah China.

Menurut pihak sekolah, acara pesta ini telah menelan belanja sebanyak jutaan Yuan. Para pelajar yang menghadiri acara pesta sekolah mewah ini semuanya mengenakan gaun dan kasut mewah serta tidak ketinggalan gajet-gajet terbaru di pasaran.

Hal ini telah membuatkan kebanyakkan masyarakat awam mengecam gaya kehidupan mewah anak-anak ini seolah-olah seperti menunjuk-nunjuk kepada pelajar lain yang kurang berkemampuan.


p/s: Rasa-rasa kat Malaysia ada tak macam ni? Kalau ada, paham-paham sendiri la ekk..



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...