Jom Singgah Sini =)

Sunday 7 July 2013

10 Cecair Paling Mahal Di Dunia =D

Bagi kebanyakkan orang, bahan mineral seperti emas dan berlian mungkin menjadi sesuatu yang ingin dimiliki kerana mampu memberi pulangan yang lumayan kepada pemiliknya..Namun, siapa sangka, selain bahan mineral, terdapat juga bahan cecair yang tidak kita ketahui, amat bernilai di dunia..Nak tahu apa dia, meh usha kat bawah ni..

10. Darah Manusia - USD$1,500 per gelen
Kebanyakan orang mungkin tidak menganggap nilai wang daripada lima liter (1.3 gal) darah di dalam badan mereka. Selain itu, ia bukan sesuatu yang anda boleh dapat dari mesin wang. Walaupun darah itu sendiri tidak teknikal mempunyai harga, namun pemprosesan dalam derma darah adalah mahal. Dengan memperoleh, menyimpan, menguji, dan mengedarkan, darah boleh membuat banyak wang tunai. Jadi setiap kali seseorang mengambil jarum untuk menderma darah, bank darah akan membuat lebih banyak wang. Sudah tentu, kos yang berbeza-beza mengikut lokasi, tetapi secara umumnya kos menguruskan derma darah akan terus meningkat.


9. Gamma-Hydroxybutyric Acid (GHB) - USD$2,500 per gelen
Juga dikenali sebagai asid gamma-Hydroxybutyric, GHB adalah bahan yang dihasilkan secara semula jadi yang terdapat dalam sistem saraf pusat badan manusia. Ia digunakan untuk merawat keadaan seperti insomnia, kemurungan klinikal, alkohol, dan narcolepsy. Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes, ia digunakan secara tidak sah kerana boleh memabukkan. Dos kecil GHB boleh menyebabkan muntah-muntah, mengantuk, dan sawan, manakala dos yang besar boleh berakhir dengan kematian. GHB sering dirujuk sebagai "ecstasy cecair", walaupun ubat-ubatan yang tidak mempunyai komponen yang sama. Nama-nama lain yang lebih kreatif bagi bahan ini adalah "Lolipop", "Fantasy", dan "Georgia Boy Home".

8. Merkuri - USD$3,400 per gelen

Merkuri adalah logam yang secara semula jadi berada dalam keadaan cecair pada suhu bilik. Ia telah digunakan dalam peranti seperti termometer dan lampu neon, tetapi kerana ketoksikkannya, bahan-bahan alternatif mula mengambil alih. Merkuri juga telah digunakan dalam bidang perubatan dan pergigian. Produk berasaskan merkuri mula mendapat tempat yang baik kini berbanding masa lalu kerana ia pernah diharamkan di banyak negara termasuk Sweden, Norway dan Denmark. Walaupun kekurangan permintaan yang tinggi, merkuri masih lagi mempunyai harga yang sangat mahal. Ia merupakan satu elemen yang amat jarang berlaku di kerak Bumi, yang hanya berlaku dalam batu di kawasan gunung berapi berkepadatan tinggi atau air panas di tempat-tempat seperti Sepanyol dan Amerika Syarikat.

7. Ink Printer (Hitam) - USD$4,700 per gelen
Dakwat terdapat di mana-mana sahaja apabila kita membaca akhbar, majalah, buku-buku, setem, dan wang setiap hari. Walau bagaimanapun, proses membuat dakwat (terutamanya dakwat pencetak) dan pengendalian sumber yang berharga ini boleh menjadi agak mahal. Dakwat pencetak adalah cecair kompleks, terdiri daripada pelarut, pigmen, pewarna, dan banyak lagi. Dakwat pertama buatan manusia muncul di Mesir kira-kira 4,500 tahun lalu dan hanya dibuat dari haiwan atau arang sayur-sayuran (jelaga) dicampur dengan gam.

6. Chanel No. 5 - USD$35,000 per gelen
Merupakan antara minyak wangi yang paling terkenal di dunia, Chanel No 5 telah pertama kali mula dijual pada tahun 1922. Gabrielle "Coco" Chanel dan ahli kimia Ernest Beaux merupakan perintis ciptaan formula kimia bagi minyak wangi ini. Apabila Beaux membentangkan kepada Chanel dengan pemilihan sampel, dia memilih sampel wangian yang kelima kerana minat dan keutamaan tertentu untuk nombor lima. Chanel bertujuan untuk memberikan bau yang melambangkan gadis moden dan semangat tahun 1920-an, walaubagaimanapun, wangian itu kekal popular hingga ke hari ini.

5. Insulin - USD$35,000 per gelen

Insulin adalah hormon peptida yang menyebabkan sel-sel di dalam hati, otot, dan tisu lemak untuk mengambil glukosa dari darah dan menukarkan ia kepada glikogen yang boleh disimpan dalam hati dan otot. Ia penting untuk operasi badan, tetapi badan-badan orang yang menghidap penyakit kencing manis tidak boleh menghasilkan insulin yang cukup (atau tidak mengawal dengan betul). Mereka yang mempunyai penyakit kencing manis boleh menyuntik insulin ke dalam darah mereka melalui jarum. Mengapa ia begitu mahal? Insulin di tanam di dalam bakteria biasa dipanggil Escherichia coli. Protein dalam tubuh manusia diperlukan untuk menghasilkan insulin yang diperolehi melalui mesin penjujukan amino-asid. Oleh kerana berjuta-juta orang meletakkan ia terus ke dalam urat darah mereka setiap hari, ia adalah cukup penting untuk mendapatkan ia pada kadar yang betul.

4. Lysergic Acid Diethylamide (LSD) - USD$45,000 per paun

Ini bukan ubat yang biasa anda lihat di jalanan dan ia bukan sejenis ganja atau kokain yang mudah didapati. Asid diethylamide Lysergic (LSD) adalah dadah hallucinogenic yang mempunyai kesan buruk jangka panjang selepas hanya sekali digunakan. Jumlah purata LSD digunakan pada satu masa berbeza 50-150 mikrogram, dan, seperti mana-mana bahan yang haram, ia adalah sangat mahal. (Harga ini diberi satu pound kerana ia biasanya dijual dalam bentuk pepejal, walaupun ia boleh disimpan di dalam bentuk cecair.) Anda mungkin tidak akan membeli apa-apa pada kuantiti yang besar melainkan jika anda mahu memberikan halusinasi kepada seluruh bandar untuk beberapa minggu. Malah satu paun LSD akan cukup untuk menghantar lebih daripada sembilan juta orang ke "syurga yang berwarna-warni".

3. Venom Ular Tedung - USD$153,000 per gelen
Seperti lain-lain jenis racun, racun dari bisa raja ular tedung terdiri daripada protein dan peptida. Gejala yang akan dihadapi setelah dipatuk termasuk penglihatan kabur, vertigo, loya, dan lumpuh. Kemudian, hanya sebelum kematiannya, mangsa akan berada dalam keadaan koma. Jika itu tidak mencukupi, racun seekor raja ular tedung adalah cukup untuk membunuh gajah seberat 5,000 kilogram (11,000 lb). Walaubagaimanapun, venom ular tedung telah digunakan sebagai pelega kesakitan selama bertahun-tahun. Ia pernah juga digunakan sebagai afrodisiak.

2. Tyrian Purple - USD$1,700,000 per gelen
Juga dikenali sebagai "Ungu Imperial", Tyrian Purple adalah bahan pewarna yang paling mahal daripada zaman purba. Ia merupakan warna diraja yang pernah dipakai oleh raja-raja dan maharaja-termasuk Alexander the Great. Pada waktu itu, hanya orang kaya yang mampu menggunakannya. Warna ini sangat tahan lama, dan akan menjadi lebih cerah sekepas dibasuh. Oleh kerana pewarna ini asli dan diperolehi daripada kulit moluska Murex (spesis siput), nilai Tyrian ungu adalah sangat tinggi. Ia mengambil sebanyak 250,000 ekor siput untuk membuat satu auns pewarna dan, mungkin sebagai ganjaran, pewarna yang dihasilkan mengeluarkan bau yang sangat hanyir.

1. Venom Kala Jengking - USD$39,000,000 per gelen
Racun kala jengking merupakan bahan cecair yang paling mahal. Kala jengking menggunakan racun mereka untuk mempertahankan diri dari serangan pemangsa dan untuk membunuh mangsa mereka. Daripada 2,000 spesies kala jengking, hanya 25 spesies mempunyai racun yang berbahaya kepada manusia. Harganya begitu tinggi kerana protein yang terkandung dalam racun boleh digunakan untuk merawat keadaan seperti artritis reumatoid, penyakit keradangan usus, dan multiple sclerosis.


p/s: Menarik jugak =D

* Nak income lebih? Sertai Yoli sekarang! *

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...