Jom Singgah Sini =)

Wednesday 15 May 2013

[Hebat] Kota Heracleion: Bandar Mesir Purba Yang Hilang Ditemui Selepas 1,200 Tahun =D

Sejarah tamadun Mesir Purba sememangnya menyimpan 1,001 kisah misteri yang sudah tentunya masih belum dapat diungkai sepenuhnya..Kini, sebuah penemuan yang menakjubkan telah berlaku apabila sebuah kota pelabuhan purba Mesir, iaitu Kota Heracleion telah ditemui selepas hilang dalam lipatan sejarah selama 1,200 tahun..Nak tahu dengan lebih lanjut, meh usha kat bawah ni..


Sebuah kota era Mesir purba iaitu Kota Heracleion telah ditemui oleh sepasukan ahli arkeologi selepas 1,200 tahun tenggelam di bawah permukaan laut. Pasukan ahli arkeologi turut menemui pelbagai artifak yang terpelihara dengan baik pada kedalaman 30 kaki di bawah permukaan Laut Mediterranean di Aboukir Bay yang terletak berhampiran Alexandria yang mengisahkan perihal sebuah kota pelabuhan purba yang terkenal pada masa itu.

Menurut Telegraph, "Penyelidikan lanjut kini menunjukkan bahawa Thonis-Heracleion merupakan sebuah kota pelabuhan yang penting bagi urusan perdagangan Laut Mediterranean dan Sungai Nil".

"Pihak penyelidik juga mendapati kota ini telah dibina di atas permukaan tanah liat yang bercampur dengan tanah pasir, dan memungkinkan ia tenggelam ekoran kejadian gempa bumi di rantau itu."


p/s: Penemuan arkeologi yang menarik dalam sejarah tamadun Mesir Purba =)



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...