Jom Singgah Sini =)

Friday, 4 January 2013

[Gambar] Hundred Dragon Elevator: Lif Luaran Tertinggi Di Dunia *0*

Bagi bangunan pencakar langit, lif sememangnya merupakan satu kemudahan yang amat penting bagi mereka yang mahu menjimatkan masa dan tenaga untuk ke tingkat paling atas..Namun, di China, lif bukan sahaja untuk digunakan di dalam bangunan malah ia juga digunakan di bahagian luar sebuah gunung..Nak tahu dengan lebih lanjut, meh usha kat bawah ni..

Bailong Elevator atau lebih dikenali sebagai Hundred Dragon Elevator merupakan sebuah lif kaca yang dibina pada bahagian luar sebuah gunung yang penuh dengan beribu-ribu tiang batu pasir yang mempunyai ketinggian sehingga beribu-ribu kaki di kawasan Wulingyuan yang terletak di Wilayah Hunan, China.

Pada ketinggian 1,070 kaki (330 meter), pembinaan lif telah dimulakan sejak tahun 1999 dan siap pada tahun 2002. Projek ini juga pernah mendapat tentangan sengit daripada kumpulan alam sekitar disebabkan kawasan yang dipilih untuk projek tersebut terletak di Tapak Warisan Dunia. Jumlah pelaburan untuk projek lif berkenaan menelan kos sebanyak 120 juta Yuan (USD$20 juta).

Dengan taburan pelancong yang meningkat sebanyak 5 juta orang pelawat setiap tahun, kawasan pembinaan lif berkenaan sarat dengan perhatian pelancong, namun kerja pembinaan tetap dijalankan seperti biasa.

Dengan siapnya projek tersebut, ia telah menerima tiga anugerah daripada Guinness World Record. Anugerah yang pertama adalah untuk lif luaran pertama tertinggi di dunia, yang kedua untuk lif dua dek tertinggi di dunia dan yang ketiga adalah untuk lif penumpang dengan jumlah kapasiti pengguna terbesar dan terpantas di dunia.

Selepas projek berkenaan dibuka pada tahun 2002, ia ditutup buat sementara waktu atas dasar keselamatan awam.


p/s: Sayup ja bila dah sampai puncak..Hehehe..


2 comments:

::aMaD:: said...

kenapa kalau yang extreme je mesti kat china. mmg sah china man kreatif dan berani.

shuttet said...

tahap kejuruteraan diorang pun boleh tahan jugak la..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...