Jom Singgah Sini =)

Friday 9 November 2012

[Gambar] Ferrari 330GT 2+2 Berlinetta 1965: Ferrari Sedan Pertama Di Dunia =D

Lazimnya, kenderaan berjenama Ferrari sering dikaitkan dengan kereta sport yang hanya mempunyai 2 tempat duduk sahaja..Namun, pada tahun 1965, pihak Ferrari pernah mengeluarkan kereta yang mempunyai 4 tempat duduk dan telah menjadi salah satu kenderaan keluaran mereka yang sesuai untuk perjalanan seisi keluarga..Nak tahu apa rupa kereta tu, meh usha kat bawah ni..


Dengan keadaan badan kereta yang penuh dengan karat dan ada bahagian yang sudah mula berkulat, pada pandangan pertama, kita mungkin tidak akan tahu bahawa kenderaan tersebut merupakan kenderaan berjenama Ferrari pertama dengan 4 tempat duduk.

Kereta klasik ini telah berjaya diselamatkan dari sebuah kedai besi buruk dan dianggarkan bernilai £40,000 pada saat ia di lelong nanti. 

Ferrari 330GT 2+2 Berlinetta 1965 ini merupakan kereta pertama keluaran Ferrari yang khusus untuk penggunaan keluarga.

Walaubagaimana pun, para penganalisis barangan antik yakin kenderaan ini masih mampu menarik minat pembeli dan melakukan kerja-kerja membaik pulih.

Rob Hubbard, pakar dalam bidang lelongan di Bonhams Auction House mengatakan kenderaan ini telah dibeli oleh seorang warga Amerika pada tahun 1980an dan semenjak itu, ia tersimpan di dalam garaj dan tidak pernah digunakan lagi.

Spesifikasi:

-  Mampu mencapai kelajuan maksima 152mph
-  Boleh mencapai kelajuan 0-60mph dalam masa 6,6 saat.
-  Mempunyai sistem gear dengan tansmisi 5-kelajuan, guna bahan bakar dari bensin.

Asalnya kereta ini dirancang untuk dijadikan kereta 2 tempat duduk, namun pada 1950an, konsep kenderaan telah mulut wujud dan bercambah.

Memenuhi permintaan itu, Ferrari pun memperkenalkan kereta pertama keluarannya yang mempunyai 4 tempat duduk dengan model 250GTE 2+2  sebelum keluarnya edisi 330GT dengan enjin V12 empat liter pada tahun 1964.

Ferrari ini pertama kali dijual di Wiltshire pada tahun 1964 sebelum dibeli oleh seorang warga Amerika pada tahun 1980an dan membawanya ke Florida dan dibangunkan semula.

Ferrari klasik ini akan dijual pada acara lelong di Herrogate, Bonhams pada 14 November 2012 ini.


p/s: Fuhhh! Dapat Ferrari versi klasik ni pun dah rasa kaya..Hahaha

* Nak income lebih? Sertai Yoli sekarang! *

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...