Jom Singgah Sini =)

Friday 26 October 2012

[Ngeri] Otak Wanita Ini Dipenuhi Dengan Cacing Pita *0*

Otak merupakan organ yang paling penting dalam tubuh badan seseorang manusia..Sedikit kerosakan pada otak sahaja sudah mampu mencacatkan seluruh anggota badan..Namun, bagaimana pula sekiranya otak seseorang itu dipenuhi dengan cacing pita yang memakan hampir keseruhan otak? Akibat nya pasti lebih teruk..Kalau nak tahu dengan lebih lanjut, meh usha kat bawah ni..


Seorang wanita di Britain harus menjalani pembedahan kecemasan kerana otaknya dipenuhi dengan cacing pita. Cacing pita tersebut dikatakan menjadi penyebab kepada kerosakan secara kekal pada otak. 

Suki-Jane Taylor, 42 tahun, telah menderita neurosysticercosis, penyakit yang disebabkan oleh serangan cacing pita pada sistem saraf. Diketahui bahawa Taylor mendapat jangkitan cacing pita ini melalui daging babi pada tahun 2009. 

Akibat serangan cacing pita pada otaknya, Taylor telah mengalami beberapa penyakit seperti epilespi, gangguan penglihatan, dan gangguan keseimbangan. 

Kerosakan pada sistem saraf mula terjadi setelah Taylor secara tidak sengaja tertelan telur cacing pita dan larva dari daging babi. Telur dan larva ini kemudian nya dibawa terus ke bahagian otak. 

Ketika cacing pita ini mati pada bahagian otak, ia akan menyebabkan pembengkakan pada salur darah dan jaringan pada bahagian tersebut. Taylor segera dibawa ke hospital dan menjalani pembedahan untuk membuang telur-telur yang bersarang di bahagian dalam otaknya. 

"Mereka telah mengeluarkannya dari otak saya. Sarang itu terbentuk tepat di atas tulang belakang, di bahagian belakang otak," jelas Taylor 

Ketika ini, Taylor telah kehilangan deria rasa dan bau, serta sering mengalami tekanan serta epilepsi akibat penyakit ini. 

Kisah Taylor di atas membuatkan kita perlu berwaspada mengenai pentingnya memilih dan menjaga kebersihan makanan yang kita makan. 

Telur cacing pita boleh menyebar melalui makanan, air, atau permukaan tanah yang telah tercemar oleh kotoran babi. Namun, penyakit yang dialami Taylor hanya boleh terjadi ketika anda secara tidak sengaja tertelan telur dan larva cacing pita.

Simptom yang muncul ketika seseorang terkena penyakit saraf akibat serangan cacing pita adalah kejang, sakit kepala, kebingungan, tidak memerhatikan orang di sekitarnya, serta munculnya cairan dalam otak. Gejala ini boleh berlaku beberapa bulan setelah jangkitan berlaku.


p/s: Ada hikmah disebalik pengharaman makan daging babi oleh Islam =D

* Nak income lebih? Sertai Yoli sekarang! *


3 comments:

Anonymous said...

owh my...its unbelievable..tapi kebenaran haram B.A.B.I tu dah termaktub dalam al-quran itu sebab Allah larang kita makan..cacing ni tak mati ...tapi mati dengan tanah liat...

shuttet said...

baru saya tahu yang cacing pita ni boleh mati dengan tanah liat..thanz for the info =D

dariilhamkehati said...

huh , seram , jagala pemakanan , jangan maen bedal je ...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...