Jom Singgah Sini =)

Thursday 19 April 2012

Katak Pun Ada Majlis Perkahwinan? *0*

Ini yang aku rasa pelik semacam ni..Setahu aku, sesuatu perkahwinan hanya layak dilakukan oleh makhluk yang bernama manusia, tapi sekarang, dalam dunia haiwan, perkara yang sama juga boleh dilakukan..Tapi, apa erti perkahwinan katak ni? Untuk pengetahuan, perkahwinan katak ni telah berlangsung di India..Aku ingat kan dah tak ada dah perkahwinan yang pelik-pelik, rupa nya ada yang lagi pelik..Kalau nak tahu cerita lanjut, meh baca kat bawah ni..

- Majlis perkahwinan antara katak ini telah dilakukan sebagai satu percubaan bagi menyelesaikan kemelut "sumpah kemarau" yang telah melanda wilayah Assam selama beberapa bulan yang mengakibatkan kekurangan bekalan air. "Mengikut kepercayaan mereka, apabila sebuah perkahwinan antara katak dilakukan, Barun Devata (Dewa Hujan) akan menurunkan hujan" kata bekas kaunselor, Bijoy Das kepada suratkhabar 'The Hindu'.

Perkahwinan antara katak tersebut iaitu - katak jantan sebagai Barun (bermaksud angin) dan katak betina sebagai Bijali (bermaksud guruh) - telah disambut dengan penuh adat istiadat perkahwinan masyarakat Assam termasuk lagu-lagu serta hadiah yang dipersembahkan kepada "pengantin".

Pasangan "pengantin" tersebut telah dijamu dengan hidangan istimewa iaitu lalat dan nyamuk. Selepas upacara perkahwinan selesai, pasangan "pengantin" tersebut akan dilepaskan di sungai yang berhampiran sebagai proses "berbulan madu".

Seorang jurucakap tempatan berkata, "Majlis perkahwinan tersebut telah berlangsung dengan sempurna. Kami harap hujan akan turun tidak lama lagi. Wilayah ini sudah terlalu terdesak dan kami sangat-sangat perlukan hujan. Sudah tiada cara lain lagi".






p/s: Lain tempat, lain adat nya =D


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...